? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, July 12, 2009

KITA SEMUA CACAT...

Sedar tak sedar, kita ni sebagai manusia, hamba Allah, ada kelemahan yang selalunya kita tak sedar...Selalunya kita salahkan orang lain padahal kelemahan tu datang dari diri kita sendiri...Kat sini aku nak kongsi ngan korang betapa "kita semua cacat"...nak tau cacat ape? Baca sampai abes...

1. Cacat Hati
Nak cari orang yang betul-betul takde kecacatan ni, sorang dalam seribu pun payah. Kalau X-ray pun belum tentu nampak kecacatan ni tapi kalau dilihat pada akhlak kita seko-seko maka jelaslah kecacatan ni. Ada yang hati kering, hati hasad, hati kelat, hati keras, hati hitam legam, hati kelam, hati setan, yang takde hati perut pedal serta ginjal pun ada. Macam mana diorang boleh hidup pun tak tau la...

2. Cacat Otak
Ni pun banyak jugak pesakitnya walaupun rata-rata semua ngaku tak sakit. Kecacatan otak ni takde kepakaran atau specialist dalam bidang ni kecuali ulama-ulama Islam yang mengajar agama.Simptomnya ialah gila yang tiada cara nak mengawalnya. Tu yang kita semua gila dunia, gila harta, gila kuasa, gila pangkat, gila nama, gila babi, gila-gila dan macam-macam gila lagi. Ada yang nak mengaku gila?

3. Cacat Penglihatan
Mata ok, tak buta, tak juling, mata stim tu biasa la tapi kita semua rata-rata tak dapat melihat. Kalau mata rabun boleh pakai spec tapi kalau kebesaran tuhan kita tak nampak, kebesaran kita aje yang kita nampak, apa makna penglihatan kita. Kita tengok alam kita tak nampak kehebatan tuhan, kita tengok apa sekalipun tak satu pun mengembalikan pandangan kita pada penciptanya, sampaikan bila kita tengok cermin pun kita ingat jerawat, kedut kaki ayam tepi mata, batas ubi atas dahi, serombong hidung, rambut remos serabai tapi takde nak bersyukur atas ciptaan-Nya.

4. Cacat Pendengaran
Telinga capang macam piring astro tapi malangnya tak ramai antara kita yang mampu mendengar apatah lagi memahami apa yang kita dengar. Bila azan berkumandang memanggil, kita semua macam orang pekak aje. Bila bini panggil cepat je menyahutnyer. Bila Allah panggil kita buat bodoh bahlul jer. Rezeki Allah nak, syurga Allah nak, sujud kat Allah tak nak...kalau nak pun nanti dulu, banyak kerja dunia kita nak buat dulu.

So, lain kali kalau nampak ada di antara kita yang dengan selamba-badak-berendamnya mengambil kotak letak kereta yang berlogo kerusi roda tu jangan la kita marah sebab hakikatnya kita semuanya orang cacat. Patutnya semua petak parking kat mana-mana sekalipun kena dicatkan logo tu supaya kita sedar diri sikit yang kita ni semua cacat. Nampak je macam sihat tapi dalam semuanya terencat..(sumber: majalah Apo?)

0 comments: